Verslag 5e ONK - Oschersleben, 8-10 juni

Vrijdag 8 juni
Na héél vroeg (01:00u) in de ochtend aan te zijn gekomen zijn Henk en Rémy meteen de bedjes in gedoken om diezelfde ochtend er weer enigszins fris bij te staan voor de 5 trainingssessies die dag. Nog even snel de motor afgesteld en de 1e training in gedoken. Henk moest duidelijk weer even inkomen op dit mooie bochtencircuit en begon met rondetijden van 1:44.xxx. De tijden zakten naarmate de dag vorderde en tijdens de 5e en laatste sessie reed Henk tijden van 1:37.xxx. Een mooi uitgangspunt dus voor de kwalificaties van de volgende dag.

Zaterdag 9 juni
De dag begon 's ochtends al warm en klam. Dus één ding was al duidelijk; de tijd voor de gridpositie van de zondag moest in de 1e kwalificatie sessie gezet worden, want 's middags werd het zeer benauwd en bloedheet. Helaas was het na 1,5 ronde al over en uit voor Henk. Hij verloor de controle over zijn Honda in de snelle chicane achterop het circuit en kwam door middel van een highsider met een gang van pakweg 150 km/u in het gras terecht.
Het hele handeltje meteen weer richting de Kip geduwd en de schade bekeken. Goed zag het er zeker niet uit. Henk hield er een zwaar gekneusde hand/pols op na dus het leek er nog even op dat er helemaal niet meer gereden ging worden. Maar met wat handigheid hebben we Henk én z'n motor weer nieuw leven in geblazen en met de 2e sessie weer de baan op gestuurd. Tot ieders groot genoegen wist Henk in de hitte wederom een ronde van 1:37.7xx op de klokken te zetten welke goed bleek voor een 9e plaats op de grid. Al met al waren we dik tevreden, want zo'n valpartij gaat bij de gemiddelde niet in de kouwe kleren zitten.. bij Henk dus wel! De goede mentaliteit, niet zeuren, maar rijden.
's Avonds arriveerde Tineke, dé steun voor Henk, dus qua aandacht van 't meisje zat 't wel goed. Tevens hadden we, net als de avond ervoor, nog wat positieve afleiding gehad van rasentertainer Fredrik Karlsen dus de zaterdag was weer helemaal goed!

Zondag 10 juni
Geen warming up.. vandaag was het enkel 2 races rijden. De motor was inmiddels weer picobello (optisch iets minder) dus we waren helemaal klaar voor de 1e race.
Race 1
Bij het doven van het rode licht kwam Henk goed van z'n plek en reed als 6e de eerste bocht in. Helaas kwam Henk in aanraking met Patrick van de Waarsenburg en moest noodgedwongen door een stuk kunstgras. De aansluiting met het groepje was weg en Henk kon niet meer dan hard doorrijden en de rest achter zich houden. Dit lukte en Henk kwam dan ook als 7e over de streep.
Race 2
Henk had wederom een goede start en lag zelfs nog even op een 6e plaats vóór het ingaan van de 1e bocht. Henk werd door 3 man gepasseerd en kwam de 1e ronde door als 9e. Henk kon zijn voorgangers goed volgen en de afstanden tussen de rijders bleven nagenoeg gelijk (m.u.v. Ernst Dubbink, deze was een klasse apart). Tot het ingaan van de laatste ronde had Henk een mooie voorsprong van 2,5 seconde opgebouwd naar Ferry Stoffer. Helaas gooide een trage 250 coureur (de 250cc's reden bij de 125cc's) roet in het eten en Ferry Stoffer kon aansluiten en zelfs passeren. Henk werd nipt 10e (achter hem zat Renzo van der Donckt) en pakt zo weer wat punten voor het ONK. HDR staat nu op een 8e plaats algemeen met 41 punten. Laten we hopen dat het met de hand van Henk goed gaat komen en dat we weer ons best kunnen doen op de Nürburgring!

Voor de bijbehorende foto's, klik hier.